Profile Facebook Twitter My Space Friendster Friendfeed You Tube
Kompas Tempo Detiknews
Google Yahoo MSN
Blue Sky Simple News Simple News R.1 Simple News R.2 Simple News R.3 Simple News R.4

Saturday, June 30, 2012

Utama » , , » Novel : Panggil Aku Ibu - Bab 1

Novel : Panggil Aku Ibu - Bab 1


Bab 1

“Rania Fitri!” Erh! Tersentak Rania setelah namanya diseru bagaikan halilintar yang menerjah ke cuping telinga.

Selalunya kalau dirinya dipanggil seperti itu pasti ada yang tidak kena. Tambahan pula waktu sedang belajar di dalam kelas bersama Encik Rashid sepatutnya diberikan perhatian. Enciknya itu memang pantang kalau pelajarnya termenung. Merepek! Rania tidak pernah berkeadaan sedemikian sebelum ini.

Sebab tesis aku ke? Rania gelisah. Nabiera mencuit lengan Rania supaya tersedar dari gelabah. Nabiera kenyit mata. Apa makna tu?

“Ira…” Sebut Rania perlahan. Dia bangun dan mendapatkan Encik Rashid yang berwajah bengis bermisai lebat. Gelora di hati kian ganas tambah pula sekarang ni pensyarahnya itu sedang mengamuk.

“Ya encik…” Rania sudah berada di hadapan. Pelajar lain memerhatikan sahaja. Masing-masing diam tidak berani membantah atau mengeluarkan sebarang bunyi. Pendek kata, seperti kelas yang tidak berpenghuni.

Nabiera senyum. Senyuman tu memang nampak biasa bagi segelintir pelajar lain. Tapi bagi Rania yang sekilas pandang macam mengerti. Apa boleh buat kalau semua itu terpaksa.

“Kalau awak macam ni, prestasi awak akan jatuh.” Tesis dihulurkan. Aku gagal ke? Rania kecut perut. Tak mungkin. Dia tidak menerima hakikat itu. Nabiera dekat belakang tu sudah boleh agak tapi apa yang penting Rania mesti menjawab dengan bijak.

“Sudi encik keluar minum dengan saya petang ni? Saya ada benda nak cerita.” Desis Rania perlahan. Riak wajah Encik Rashid dah berubah.

“Oh okey.” Encik Rashid bersetuju. Terus berubah mood. Macam pelik aje Rania ni. Nabiera yang sudah nampak Encik Rashid mengangguk terus tahan tawa. Kalau ikutkan hati memang bergegar kelas tu dengar suara Nabiera ketawa bagaikan puntianak ketagih darah.

Tidak jadi marah sebaliknya rasa itu bertukar jadi sesuatu yang sangat indah. Boleh tahan juga tahap gatal Encik Rashid tetapi itu tidak bermakna kesempatan perlu diambil. Rania rasa bingung pula terpaksa ajak Encik Rashid keluar minum. Sudah sedia maklum pensyarahnya itu memang gatal tapi pergi jugak masuk dalam mulut buaya ni. Bini dah dua tapi sibuk cari calon lagi. Spesis Arash juga ler kut. Rania senyum kelat kemudian melangkah duduk semula. Encik Rashid buat-buat sibuk tengok tesis Rania yang terconteng sejuta masalah. Kalai ikutkan hati mahu aje diberikan markah kosong! Eh!

***

Rania geleng laju-laju. Dia pun hairan kenapa dia silap faham tentang lukisan tu? Sepatutnya dia lebih peka mengintai peluang untuk idea yang baru. Ternayata idea itu idea lapuk dan ketinggalan zaman. Patutlah Encik Rashid tu marah-marah. Lagi satu, Nabiera macam dah tahu dia akan buat silap. Cepat-cepat tuang idea dalam mangkuk kepala. Rania ikut aje, kalau tak ikut nanti lain pula jadinya. Erh! Rania bangun dari duduknya. Nak masuk perpustakaan sekejap nak cari bahan repeat! Tension betul asyik kena repeat sejak kebelakangan ini.

Sebagai seorang pelajar pintar kenapa hal itu boleh berlaku? Rania sendiri tidak pasti tapi sebab yang paling ketara adalah ganguan emosi yang diberikan oleh Arash kepadanya. Tertekan gila dengan si mangkuk hayun tu. Anak orang kaya tapi sibuk kejar perempuan macam aku! Rania tak puas hati.

“Relaks Nia, kau nak pergi mana pulak tu?”

“Aku kena repeat la. Paper test baru ni aku gagal. Pelik betul aku. Apa sal aku boleh gagal pulak ni hah? Aku buat yang terbaik tapi ada yang tak kena.” Rania dah musykil.

Nabiera menyedut sirap ais sampai habis kemudian menurut langkah Rania meninggalkan kafe. Dia terkocoh-kocoh mengejar. Rania laju sangat melangkah.

Takpe. Kau ikut je plan aku. Petang ni kau keluar minum dengan Encik Rashid. Mana tahu kau dapat tahu something.”

“Idea kau ni memang pelik Ira.” Rania menoleh sekilas.

“Tapi ni semua untuk kebaikan kau Nia. Aku pun pelik kenapa kau asyik repeat je. Alasan Encik Rashid berikan tu langsung tak relevan. Masa ni la kau kena buktikan yang kau tak mudah dipermainkan cuma…” kata Nabiera terhenti di hujung ayat tu.

Langkah Rania juga terhenti. Dipegang bahu Nabiera tu supaya menyambung ayat. Tak suka Nabiera buat tergantung macam tu. Kalau drama bersiri dalam televisyen memang dah buat jiwa tertekan dan jenuh menunggu episod seterusnya. Sekarang sudah di hadapan mata. Telinga hendak mendengarnya.

Rania merenung ke dalam mata Nabiera dengan penuh harapan supaya si kawan tu berterus terang. Jangan berlengah lagi kerana hatinya tak tenang. Sarat dengan masaalah. Bukan senang berpura-pura gembira di hadapan semua orang.

Redup si hati yang melarat. Redup lagi pohon melambai ditiup angin resah kerana terang mentari dipasung awan. Susah untuk diperkatakan kerana ada sesuatu yang cuba disembunyikan Nabiera. Tolonglah jangan ada rahasia antara kita. Rania berkelip mata layu.

“Cuma apa Ira? Kerana aku sengaja membiarkan diri aku dipermainkan? Kau kawan aku dank au lebih kenal siapa aku.”

Yes, I know who you are, tapi kau still naif Nia… kau tak boleh fikir ke macam mana semua tu boleh berlaku? Aku cadangkan kau keluar dengan Encik Rashid tu bersebab. Sebabnya kau kena cungkil rahsia si kasanova tu.”

“Maksud kau Arash?”

Nabiera terus mengangguk.

“Jadi?”

Nabiera senyum kelat. Rania pula terbabas hati. Kenapa Arash terlibat? Apa kena mengena dengan Encik Rashid tu? Rania tertanya-tanya dalam kepalanya. Tempurung kepalanya penuh terisi seribu persoalan yang tak mungkin akan terjawab tanpa penjelasan.

Oh, jadi patutlah Nabiera beria-ia suruh aku dating dengan Encik Rashid tu, ampes betul. Rania berpaling tubuh dan meneruskan langkah bersama hati yang gelisah.

“Jadi aku dapat agak lelaki macam Arash tu takkan biarkan kau duduk diam selepas kau reject dia.” Nabiera melaju langkah sebab Rania dah tambah kelajuan menuju ke pintu perpustakaan.

Sekali lagi Rania berhenti. “Kenapa dia nak ganggu aku?”

“Kau ada jawapannya. Aku dah lama syak yang semua tu rancangan dia nak gagalkan kau dalam pelajaran. Lelaki tu memang tak guna la Nia. Pendendam!” Nabiera pula terasa sakit apabila Arash cuba mempengaruhi Encik Rashid. Lagi Nabiera bengang, kenapa pensyarahnya itu mengikut telunjuk Arahs. Tahulah ayah si Arash tu kaya raya. Tak perlu nak beli semua orang. Macamlah bagus sangat! Bebel Nabiera dalam hatinya.

“Okey sekejap. Aku nak masuk dalam dulu. Apa-apa hal kita bincang kemudian. Nak kena siapkan assignment dulu ni. Mati la aku nanti kalau tak siapkan awal-awal.” Rania seperti malas nak berfikir lagi. Dia cuba alihkan perhatian dengan tugasan itu.

“Tapi kau kena jumpa juga dengan Encik Rashid tu. Kau kena tanya dia.”

“Masalahnya sekarang dari mana kau dapat tahu? Entah-entah bukan dia yang buat.”

“Nia… semua orang tahu la perangai Arash tu macam mana. Senior kita semua masak dengan sikap Arash yang suka batu api tu. Orang kata dia tu singa liar, kalau tak dapat mangsa, dia akan tunggu juga sampai mangsa tu sendiri datang menyerah.”

“Gila ke apa? Ingat aku ni senang-senang nak menyerah dekat dia tu?”

“Dia dah suka dekat kau la.” Tiba-tiba mata Nabiera terlihat sesuatu. Membulat besar biji mata Nabiera lalu menujukkan ia kepada Rania. “Nia,”

“Erh!!!” Terperanjat Rania melihat kain rentang di hadapan pintu masuk perpustakaan.

‘Selamat Datang Ke Syurga Cinta Rania & Arash,’

Rania merenung geram! Hatinya panas semacam. Aku nak belajar bukan nak bercinta! Rania mengumam geram dan kali ini betul-betul dia percaya bahawa Arash bukan seorang lelaki yang mudah mengalah.

Gosip panas muncul di kolej ini. Kolej UniMEP pasti kecoh dengan gosip liar semamngnya sengaja diciptakan Arash.

“Arash!!!” Pekik Rania sekuat hati. Wajah Rania berubah dan beroa merah.

“Nia!” Nabiera sabarkan Rania yang tiba-tiba nak bertukar jadi puntianak terbang. “Sabar.” Rania terus dipujuk Nabiera.

Berasap kepala Rania tengok kain rentang tu. Malu tidak terkira. Ada di antara pelajar-pelajar lain sibuk pandang dan ada yang terkejut mendengar suara Rania terpekik tu. Huh!


p/s : maaf jika ada kekurangan. Ia mungkin tidak disunting dengan baik memandangkan saya budka baru belajar. Segala komen pembaca amat dialu-alukan. Terima kasih... nantikan bab seterusnya...

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2012 - All right reserved |Kafe Novella